Amit érdemes magamról közreadni...

Az előző évezredben szereztem biológia-kémia szakos középiskolai tanári diplomát az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Karán. (Azóta is egyfolytában tanulom a biológiát és persze tanítom.)

Egy darabig az Egyetemen főállásban állattant oktattam. Tanítottam Budán, a II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban igaz, csak két évig, de sok kedves és kellemes emléket őrzök ottani, egykori diákokról és kollégákról. Azóta az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájában dolgozom. Sokáig mindkét szaktárgyamat tanítottam, de kémiát néhány év után már csak a saját osztályomban. Évek óta azonban kémiatanárként már nem funkcionálok.  Ebből talán kiderült, erősségem (ha egyáltalán van ilyen) és kedvencem a biológia, de a kémiával is nagyon jóban vagyok.

Talán nem minden látogató tudja, mit jelent a "gyakorlóiskola", és mi a feladata az ott dolgozó tanároknak. Az egyetemen tanár szakot végző hallgatók egy darabig a szakmai tárgyakat tanulják, ezek mellett pedig pszichológiai-pedagógiai tárgyakat is. Végül aztán nincs mese: tanterembe, élő gyerekek közé is be kell lépniük. Ezt hívják úgy, hogy tanítási gyakorlat. A gyakorlóiskolába járó diákoknak vannak saját tanáraik (úgynevezett vezetőtanárok), akik a tanév nagyobbik részében őket tanítják, ám amikor félévenként egy-két hónapra munkába állnak a tanítási gyakorlatukat végző tanárjelöltek, akkor a vezetőtanár szervezi, vezeti, segíti az ő iskolai tevékenységüket. Végigüli az óráikat, előtte-utána pedig megbeszélést folytatnak az órákra történő felkészülésről, illetve az órák tanulságairól, sikereiről, kudarcairól... Hát ilyen vezetőtanár vagyok én is, biológiából.

Néhány évig az iskola mellett az egyetemen is tanítottam a Biológia tanítása c. tantárgyat a negyed- és ötödéves biológiatanár-szakos hallgatóknak. Ezt a munkát nagyon szerettem, de sajnos részmunkaidőben nem lehetett tartósan végezni. Később évekig tartottam ilyen kurzust a Nyugat-magyarországi Egyetemen is. Még később az ELTE Pedagógiai Intézetében általános didaktikai témában, Tervezés és értékelés c. kurzust is vezettem pár félévig.

Eredmények? Érzésem szerint diákjaimmal jó viszonyban vagyok, nem utálják óráimat és a tantárgyaimat. Többnyire én magam is jól érzem magam a saját óráimon, s ez fontos, mert ilyesmi nélkül azért – mi tagadás – nem mindig színes, változatos a tanár munkája. Az is jó érzés, hogy aki tanítványaim közül a biológiával kapcsolatos pályát választott, szinte kivétel nélkül fölvették a felsőoktatásba. A Nemzetközi Biológiai Diákolimpián elég nívós a mezőny, voltak arany-, ezüst- és bronzérmes diákjaim.

A tanárjelöltekkel, a következő biológiatanár-nemzedékek képviselőivel is jó a kapcsolatom, jobbára eredményesen de legalábbis békésen működünk együtt.

Írtam a közoktatás számára néhány tankönyvet és segédkönyvet, társszerzőként. A tanárképzésben használatos, a biológiatanításról szóló kézikönyvbe is összehoztam egy fejezetet. Digitális tananyagok és ismeretterjesztő anyagok készítésében is részt vettem, ezek közül a weben is elérhető néhány, pl. a sulinet digitális tudásbázis biológia fejezete, a Növénytan három szinten ellenőrző feladatai. Mindezek mellett elég sok tankönyvet és ismeretterjesztő művet lektoráltam. Ilyesmikről egy áttekintés szerepel a munkahelyem honlapján.


Érdeklődők a facebookon bőséges további információkat is találnak rólam.

Ja, családom is van. Feleségem főleg kertészeti és természettudományi ismeretterjesztő könyveket, illetve útikönyveket fordított angolról, fiam pedig informatikával foglalkozik egy nagy multi cégnél.

 

 

Alább válogathatsz további oldalaim között: